my lovely pies

Sunday, June 21, 2009

precious experience(ii)

lalala..

assalamualaikum para pembaca yg setia..

akhirnye..

aq btambah rajin utk menggerak2kan jari jemari halusku utk memblogging..ngeh ngeh..

skrg..

mari aku kongsikan sedikit cerita n pgalaman aku bergelar guru selama 30 hari...

alkisah....toyyib....


minggu pertama..

*sgt tertekan...kenapa aku terima kerja ni?no!!i couldn't manage the students..they don't wanna listen to me!thinking of quitting...(how stupid am i on that moment..)
*masuk kelas...bg kerja..buat..semak kerja..keluar kelas..
*masuk kelas..pekik suruh student senyap(jgn tiru aksi ini..)..bagi kerja..keluar kelas..
*masuk kelas..tenung student yg bising(macam singa kelaparan..)..bagi kerja..keluar kelas..

minggu kedua

*masuk kelas..tanya khabar students..start mengajar..ada masa free..sembang2..
*masuk kelas..check homework..wah!!ramai siap n buat dgn betul..
*masuk kelas..dgn senyuman dan rasa seronok...


aku tak akan cerita sampai minggu terakhir one by one..cukuplah aku nk jelaskan kat sini..transformasi yang aku lalui..i admit that during the first week..aku agak lost n x tahu how to handle the students..
but..soon after that..i manage to do so..lalalala..alhamdulillah..so..the moral of the story..love your students..then only they gonna love you..

hari-hari aku kebanyakannya disirami dengan kegembiraan..students2 yang menghormati aku..guru2 lain yang sangat supportive..staff sokongan lain yang sgt peramah..aku akui..ada juga sesetengah students yang buat masalah..tapi bagi aku itu normal..kalau aku berjaya handle mereka..maknanya..aku sedang meningkatkan potensi diri sebagai seorang guru la kan?

exam sudah datang..huahuahua..muka kanak2 riang tu dah berubah..masing2 x lekang dari buku2 rujukan..kantin makin lengang..tiba2 teringat zaman muda2 dulu..lalalala..suka study last2 minute..nasib baik akhirnya jd orang..haha..ok2 back to the topic..

menjaga exam sangat mencabar..mata ni selalu nk terkatup..huahuahua..tapi dgn azam n kekuatan di hati..eceh..aku berjaya menangkis usikan2 jahat yang cuba membuat aku leka n mengabaikan tanggungjwb aku..effa!make sure no students will try to peep..no students talking...lalala..ok doki!i did that..next?

minggu akhir

x suke!x suke!x suke!sedih kot..
mungkin orang lain x faham..tp cukuplah aku sendiri tau..
sebulan bersama anak2 muda lingkungan 15 dan 16 yang dahagakan ilmu,perhatian n kasih sayang seorang guru..n tiba masanya utk berpisah..haish..syahdu2..
esoknya hari guru..n hari terakhir aku menayangkan muka aku di sekolah..wat will happen tomorrow?


gembira sbb:
*dapat peluang mengajar

sedih sbb:
*dah nk habis


5 comments:

..SuRaYa..=).. said...

kamu mmg layk jd pendidik cikgu effa..
teruskn usaha mu tuk mendidik ank bngsa..

tahniah effa!

dell~ said...

klo ku jge dak exam..sure2 terbaring xsedar diri...hahaha

effa_dila said...

su:thanx a lot dear..kpcayaan ko tuh akn jadi pendorong buat aq..thanx..:)

dell:haha..air liur basi ade x?

crixerity said...

wah..habis IB aku nak mohon jadi cikgu juga lah..rasa2 dapat tak? aku ada sijil spm je

effa_dila said...

huhu..
leh..
ko nk jadi cikgu sementara ke?