my lovely pies

Saturday, August 21, 2010

sambal petai dan asam pedas

ASSALAMUALAIKUM

sepatutnya resepi ni dipublish di sini minggu lepas lagi.tapi baru hari ini berkesempatan. cubalah ye.. :)

sambal petai ikan bilis

BAHAN-BAHAN

1. petai (2-3 papan)
2. bawang besar (5-6 biji)
3.belacan (2 cubit)
4.ikan bilis (2 genggam)
5.cili kering yg dah dikisar/cili boh (ikut suka,nak pedas letaklah lebih)
6.asam jawa (dibancuh dengan air)
7.ajinomoto,garam,gula

CARA-CARA

1.kisarkan setengah genggam ikan bilis,belacan,dan 2 biji bawang besar sehingga hancur
2.panaskan minyak dalam kuali
3.gorengkan baki ikan bilis yang tidak dikisar,angkat dan ketepikan
4.tumiskan bahan yg dah dikisarkan tadi hingga naik bau n pecah minyak,
5.masukkan cili kering kisar/cili boh dan biarkan ia garing atau pecah minyak
6.masukkan petai
7.nmasukkan hirisan bawang besar (baki bawang besar yang tak dikisar tadi)
8.masukkan air asam jawa dan sedikit air
9.masukkan ajinomoto,gula n garam
10.masukkan ikan bilis goreng tadi

SIAP!




     asam pedas sardin
  (boleyh juga diganti dengan ayam atau daging)

sebelum kita beralih kepada bahan-bahan dan cara-caranya,biar sy jelaskan kenapa sy pakai sardin..sebab..sebab..sebab..murah!haha..tu satu sebabnya..sebabnya lagi, kebetulan ada 2 tin sardin kat rak dapur, so ambil sajalah.

BAHAN-BAHAN

bahan A

1.sardin (1-2 tin)
2.serai (sebatang) -diketuk-
3.daun limau purut (3-4 helai)
4.tomato (2 biji) -dipotong 4-
5.air asam jawa
6.ajinomoto,garam,gula

bahan kisar

1.bawang besar (2-3 biji)
2.halia (sebesar ibu jari)
3.kunyit hidup (sebesar ibu jari)
4.serai (2 batang)
5.bawang putih (2 ulas)
6.cili kering (ikut suka)

CARA-CARA

1. tumiskan bahan kisar
2.masukkan cili kering yang dikisar/cili boh, biarkan hingga pecah minyak
3.masukkan kuah sos sardin  (jangan masukkan ikan dulu)
4.masukkan air asam jawa dan sedikit air 
5.masukkan ikan sardin
6.tambahkan semua bahan A

SIAP!

 
yang ni pekat kuahnya,kalau korang nak kuah cair,tambahlah air waktu masak



SELAMAT MENCUBA

3 comments:

mIsTa aLeH said...

wah sardin lg hehe..
memang ske mkn sardin ke effa??hee~

effa_dila said...

haha..kebetulan ada sardin lagi kat dapur.x suke sgt mkn tapi..alang2 ada lebeyh,habiskan aje la..:D

mIsTa aLeh said...

ahaha..
xpe ade bakat jd cheff ni hee~ =)