my lovely pies

Wednesday, December 8, 2010

bersyukur tak?

ASSALAMUALAIKUM

Hai u olls..okay..sounds so gedik. Hari ni masuk hari kedua aku kat rumah. Having my gala time sampai bulan Januari. It's sem break, yang agak pendek sebenarnya. Oh..sangat kurang best cuti kali ni sebab kewangan yang agak kering. U know what I mean? I know U know. okay.. the holiday is only in 3 weeks time, which means, I seriously wont be able to do my part time job, which again means that im broke during this holiday.is that really matter? the money?

Apart from the fact that Im a girl, who needs 'kewangan yang kukuh' for several things like..like..urm..like what eh? like what U like it to be the 'like', I also need 'em for these things:



1. my books for next sem's classes (which sangat2 senang untuk habis stok..so..kena dapatkan cepat)
2. reunion sana sini
3. jalan-jalan with besties + soping. (wajib..this is like an annual activity)
4. experiment kat dapur (attempt to be suri rumah yg berjaya)


takpe..takpe..tiada masalah tanpa jalan penyelesaian kan? jap..nak bank mana satu ek? haha.. (evil laugh!)

sebenarnya aku rasa macam dah lari tajuk ni..takpe..mari kejar kembali tajuk itu..

Bersyukur tak?

Aku tak tahulah bagi kalian semua tapi bagi aku, angan-angan waktu zaman hingusan aku dulu, banyak juga yang dah tercapai.

dulu.. waktu zaman sekolah, aku suka layan drama-drama remaja kat TV3, ada la drama-drama yang memaparkan kehidupan remaja kota. (pergh..ayat esei BM SPM 2007). aku ingat lagi, waktu tengok cerita Impian Illyana zaman dolu-dolu, aku tengok part Illyana tu dok main laptop/notebook atas katil, bawa pergi lepak kat kafe,I went like.. "wah..bestnya ada laptop, ada internet kat rumah..boleh keep in touch with friends, boleh lepak-lepak main laptop, bestnya." 


nah..sekarang..I own that. 

 tapi takdelah aku over eksaited gini.


dulu...aku pergi sekolah keluar subuh-subuh..kayuh dengan penuh gigih nak ke sekolah. pergh! akak baju biru (I was a prefect) naik basikal..kayuh laju-laju sambil kontrol ayu sebab kena lalu depan sekolah lelaki.LOL. sampai kena kejar anjing tu dah jadi aktiviti mingguan, rantai basikal tercabut depan High School (boys school) tu pun dah biasa. tengok pula ada students sekolah ada yang selamba badak air je pecut bawak skuter atau paling-paling pun motor Honda Cup ayah mereka, I went like " cool..bila la aku nak bawa motor?"


nah..sekarang I can ride a motorcycle and drive a car.

 btw..bangunan merah sebelah kanan tu Yik Mun restaurant. ;D


dulu...aku waktu sekolah rendah, English hancur. aku pun mula terpikir.. "apa aku nak jadi dah besar nanti? English teruk, subjek lain nyawa-nyawa ikan". msuk sekolah menengah, kawan-kawan majoriti chinese and indian, improved la jugak my English, alhamdulillah.subjek lain pun sedar dari koma. I went like, "apa aku akan jadi ek dah dewasa nanti?"


nah..sekarang ni aku da dapat masuk uni. alhamdulillah..kerjaya masa depan aku pun aku dah nampak jugak, insyaALLAH. tak sangka, English language yang aku cukup anti zaman sekolah dulu, akhirnya jadi major choice aku. :)

inilah antara benda yang aku rasa aku impikan dulu dan aku dah dapat. banyak lagi sebenarnya tapi.. tak guna gebang kat sini. simpan sajalah.


apa yang aku cuba sampaikan ialah, tak salah untuk mengimpikan sesuatu. after all, it drives us to the purpose of life. kalau kita nak sesuatu dan sampai sekarang belum dapat, jangan putus asa. walaupun, it takes time, insyaALLAH..akan dapat juga (janganlah nak impikan benda pelik2..ish2..).


so..kawan-kawan..mari kita bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang.. reminisce what u dreamed of when u were young, did u get 'em?



*maknanya, kalau aku impikan untuk bahagia satu hari nanti dengan seorang lelaki, itu tak salah, it's normal..tapi tak semestinya aku dapat sekarang kan.. :)* Allah knows best.

6 comments:

asip محمد said...

serius.. entri best.. agak melekat dgn jiwa aku sekarang..haha

effa_dila said...

:)

part mane from this entry yang melekat?

asip محمد said...

ntah.. kalau pikir2 balik hidup aku dulu dgn sekarang jauh gila beza..

effa_dila said...

i see..beza yang positif or sebaliknya? well..perubahan itu perlu. kalau kita sentiasa ada pada takat yang sama..sure hidop ni bosan. :)

Nuraini Munawar said...

apa pun, selamat maju jaya effa! entri ini menepati konsep maal hijrah ^^
menuju ke arah yg lebih baik, all the best!

effa_dila said...

thanx kak. selamat tahun baru hihrah. <3